Table of Contents
71 betreffen wijzigingen aan het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs en de wijzigings- en opheffingsbepalingen opgenomen in artikel 72 betreffen wijzigingen aan het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Met de artikelen 56 t.e.m.
Daarnaast werd in artikel 67 van het ontwerp voorzien in een toevoeging van de vakbekwaamheidsgegevens aan het centraal bestand van de rijbewijzen, dat werd opgericht in artikel 74 van het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs. In navolging van het advies nr. 09/2007 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 21 maart 2007, werden, naast artikel 74, ook de artikelen 75 t.e (terugkommoment rijbewijs b).m
70 van het ontwerp).Meer bepaald werden de doelstellingen bepaald waarvoor de vakbekwaamheidsgegevens mogen worden aangewend (artikel 75 van het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs). Verder werden de personen of instellingen aan wie de gegevens mogen worden doorgegeven, vastgelegd (artikel 76 van het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs). Tenslotte werd ook de bewaarduur van de gegevens bepaald (artikel 77 van het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).Tenslotte werd met artikel 72 van het ontwerp, artikel 8.2.
HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding Artikel 77 bepaalt dat het ontwerp in werking treedt op 10 september 2008 met uitzondering van de overgangsbepaling voorzien in artikel 76, die reeds op 1 januari 2008 in werking treedt. Dit artikel bepaalt in het tweede lid dat enkele van de wijzigings- en opheffingsbepalingen pas in werking treden vanaf 10 september 2009 voor bestuurders van groep C.
De Commissie zal hiernavolgend dan ook bij hoogdringendheid advies uitbrengen inzake het ontwerp kb, rekening houdend met de informatie waarover ze beschikt. B. TOEPASSELIJKE WETGEVING 4. terugkommoment rijbewijs b. Vooreerst kan worden verwezen naar de Richtlijn 2003/59/EG, welke door het ontwerp kb wordt omgezet. 5. Vervolgens is het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (hierna het kb betreffende het rijbewijs) van belang, aangezien het ontwerp kb hiermee samen moet worden gelezen
24/97 van 11 september 1997 uitgebracht. C. ONDERZOEK VAN DE ADVIESAANVRAAG C. 1. Achtergrond bij het ontwerp kb 7. Het ontwerp kb beoogt de Richtlijn 2003/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 juli 2003 betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen, tot wijziging van Verordening (EEG) nr.
Omwille van de verkeersveiligheid alsook om oneerlijke concurrentie te voorkomen, groeide de noodzaak om vanuit Europees perspectief de vorming van de bus- en vrachtwagenchauffeurs te laten voldoen aan een gemeenschappelijk minimumniveau. Met de Richtlijn 2003/59/EG had Europa precies deze doelstellingen in het vizier. Opdat daarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften en mogelijkheden van elke lidstaat om te kunnen voorzien in een adequate vorming van bus- en vrachtwagenchauffeurs laat de Richtlijn een waaier van keuzemogelijkheden open.
Op die manier creëert de Richtlijn een Europees, gemeenschappelijk, geharmoniseerd en reglementair kader van professionele, initiële opleiding en nascholing van bestuurders van voor goederen- en personenvervoer bestemde voertuigen en breidt ze tevens de reeds bestaande beroepsopleiding - voorzien door de Verordening 3820/85/EEG - uit. 10. Onder de talrijke keuzemogelijkheden die de Richtlijn biedt, geeft België de voorkeur aan deze welke het meest schatplichtig zijn aan haar doelstellingen, met name niet enkel het bevorderen van de verkeersveiligheid, doch tevens het stimuleren van de tewerkstelling in de transportsector.
Er werd voorzien in een regeling van verworven rechten voor de bestuurders die nu reeds goederen- of personenvervoer verrichten. Vervolgens werd gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bestuurders zonder basiskwalificaties vervoer te laten verrichten indien ze een alternerende opleiding volgen (art. 3, § 1, a), laatste alinea van de Richtlijn).
Tot slot werd er voor geopteerd om van de mogelijkheden tot verlaging van de minimumleeftijd voor nationaal vervoer - geboden in artikel 5, §§ 2 en 3, van de Richtlijn - gebruik te maken. De mogelijkheid voorzien in artikel 5, § 3, a), ii), laatste zin werd echter niet benut.
Het ontwerp van koninklijk besluit vormt een aanvulling op de bestaande regeling in verband met het rijbewijs, zoals die is uitgewerkt in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. terugkommoment rijbewijs b. Het ontwerp dient bijgevolg samen te worden gelezen met dit koninklijk besluit. C. 2. Artikelsgewijze bespreking 13. Hiernavolgend doet de Commissie een analyse van de artikelen van het ontwerp
Hier dient evenwel te worden opgemerkt dat artikel 74, 1° van het kb betreffende het rijbewijs momenteel enkel deze koppeling voorziet voor de gegevens bedoeld in 2° tot 7°. Het ontwerp kb zou dan ook moeten voorzien in de toevoeging van punt 9° in voormelde opsomming. 16. Daarenboven dient te worden genoteerd dat in het kb betreffende het rijbewijs, in de artikelen 75, 76 en 77, uitdrukkelijk de doelstellingen waarvoor de gegevens in het centraal bestand mogen worden aangewend, de personen of instellingen aan wie ze mogen worden doorgegeven, en de bewaarduur ervan worden bepaald.
Een toevoeging aan artikel 75 van het kb betreffende het rijbewijs lijkt misschien niet noodzakelijk, in zoverre het gebruik van de gegevens uit 9° kadert binnen de actueel in artikel 75 opgenomen doelstellingen. terugkommoment rijbewijs b. Indien niet, dringt een aanvulling zich hier op. 19. Artikel 76 van het kb betreffende het rijbewijs dient zeker aangevuld te worden indien men een bepaalde verspreiding van deze gegevens voor ogen heeft
De ondervoorzitter, (get.) Willem DEBEUCKELAERE. 4 MEI 2007. - Koninklijk Besluit betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Table of Contents
Latest Posts
Kennismaking & Groepsgesprek Terugkommoment Gent, Aalst, Oudenaarde, Ninove, Kortrijk - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be
Waarom 100 Euro Betalen Voor Een Groepsgesprek Over Je ... - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be
Verplicht Terugkommoment Rijbewijs B: Dit Zal Het Inhouden - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be